Wydawca treści

Badania i analizy realizowane w ramach projektu

W ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku nadzoruje pracę nad przeprowadzanymi badaniami i analizami w obszarze uczenia się przez całe życie.

Badania i analizy założone do realizacji w ramach projektu odpowiadają na zidentyfikowane w regionie liczne potrzeby informacyjne, luki w wiedzy i rozproszenie źródeł informacji w obszarach związanych z kształceniem oraz uczeniem się przez całe życie.

Za ich realizację odpowiedzialni są Partnerzy projektu: Akademia Łomżyńska, Politechnika Białostocka oraz Uniwersytet w Białymstoku. W projekcie założono przeprowadzenie łącznie 36 analiz i 18 badań realizowanych przez Partnerów projektu.

Założone analizy i badania dotyczą obszarów:

  • jakości oferty edukacyjnej i kształcenia zawodowego w systemie oświaty (na poziomie branżowym, średnim i wyższym), rzemiośle oraz rozwiązań edukacyjnych dla osób dorosłych w odniesieniu do potrzeb regionalnego rynku pracy; możliwości wspierania kształcenia w tzw. „zawodach przyszłości” i branżach wskazanych jako inteligentne specjalizacje regionu; działań podejmowanych w obszarze polityki na rzecz rozwoju umiejętności w regionie oraz efektywności tych działań;
  • dopasowania oferty edukacji i kształcenia zawodowego w systemie oświaty i w rzemiośle oraz rozwiązań edukacyjnych dla osób dorosłych do potrzeb pracodawców na poziomie subregionów i w wybranych branżach; zapotrzebowania rynku pracy i regionalnej gospodarki na umiejętności, kwalifikacje i zawody kształcone w regionie w ujęciu branżowym; wymagań stanowiskowych u przedsiębiorców zatrudniających absolwentów szkół branżowych, średnich i wyższych oraz identyfikacja luki kompetencyjnej, czyli rozbieżności pomiędzy efektami kształcenia a realnymi wymaganiami stanowisk pracy w ujęciu branżowym;
  • diagnozy stanu kształcenia praktycznego (na poziomie branżowym, średnim i wyższym) oraz analiza działań promujących kształcenie zawodowe i uczenie się przez całe życie w regionie; współpracy szkół z pracodawcami w regionie w zakresie kształcenia praktycznego (na poziomie branżowym, średnim i wyższym) oraz w wybranych branżach; stanu doradztwa i poradnictwa zawodowego w zakresie kształcenia branżowego, wyższego i ustawicznego i w różnych branżach oraz oferty edukacyjnej i możliwości doskonalenia dla doradców zawodowych.

Poniżej prezentujemy opracowane dotychczas badania i analizy:

  1. Potrzeby i perspektywy rozwoju zielonych kompetencji (green competences) w obszarze biotechnologii i energetyki w województwie podlaskim
  2. Identyfikacja stopnia dostosowania programów studiów podlaskich uczelni do inteligentnych specjalizacji województwa podlaskiego 
  3. Kompetencje teraźniejszości i przyszłości – oczekiwania pracodawców reprezentujących mikro, małe oraz średnie przedsiębiorstwa w województwie podlaskim 
  4. Popularność oferty kwalifikacyjnych kursów zawodowych w województwie podlaskim 
  5. Diagnoza nabywania dodatkowych umiejętności zawodowych przez uczniów – perspektywa uczniów szkół zawodowych oraz nauczycieli w województwie podlaskim 
  6. Scenariusze rozwoju szkolnictwa wyższego w województwie podlaskim 
  7. Kompetencje związane z wdrażaniem innowacji pożądane przez przedsiębiorstwa reprezentujące inteligentne specjalizacje województwa podlaskiego 
  8. Analiza i ocena zdolności myślenia perspektywicznego i kompetencji transwersalnych wśród uczniów i studentów z województwa podlaskiego – studia foresightowe 

Informacje o publikacji dokumentu

Rynek pracy