Nowe zasady zatrudnienia cudzoziemców w Polsce

Pełna elektronizacja:
Od 1 czerwca oświadczenia, wnioski o wydanie zezwolenia na pracę sezonową oraz wszelkie dokumenty w tych sprawach muszą być składane elektronicznie przez portal praca.gov.pl. Dokumenty złożone w innej formie będą pozastawiane bez rozpoznania.

Nowe obowiązki pracodawcy w zakresie oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi:

Termin na składanie informacji do wpisanych oświadczeń:
  • 7 dni od rozpoczęcia pracy na złożenie podjęcia,
  • 14 dni od daty rozpoczęcia pracy wskazanej w oświadczeniu, na złożenie niepodjęcia.
Obowiązek informowania o wcześniejszym zakończeniu pracy lub o tym, że cudzoziemiec pracy nie podejmie na podstawie oświadczenia. Zgłoszenie informacji o wcześniejszym zakończeniu pracy lub o tym, że cudzoziemiec pracy nie podejmie unieważnia oświadczenia z mocy prawa.
Urząd nie wpisze oświadczenia do rejestru ani nie wyda zezwolenia na prace sezonową, jeśli pracodawca nie ma uregulowanych składek ZUS i podatków.

Wymóg wysyłania każdej kopii umowy

Przed rozpoczęciem zatrudnienia, pracodawca ma obowiązek przesłania do Urzędu Pracy kopii umowy w języku polskim, za pomocą systemu teleinformatycznego (praca.gov.pl). Wynagrodzenie cudzoziemca nie może być niższe niż pensja minimalna oraz stawka porównywalna do pracowników wykonujących podobne obowiązki.
Jednocześnie planowane jest, że funkcjonalność dotycząca przesyłania kopii umowy za pośrednictwem praca.gov.pl zostanie uruchomiona od 1 lipca br.
Zgodnie z otrzymanym pismem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 29.05.2025 r., z uwagi na brak rozwiązań technicznych pracodawcy nie będą mieli obowiązku przekazywania kopii umowy zawartej z cudzoziemcem do Urzędu Pracy do momentu utworzenia funkcjonalności dotyczącej przysłania umowy przez portal praca gov.pl oraz nie będą również ponosić negatywnych konsekwencji niewypełnienia obowiązku wynikającego z ustawy.

Koniec z testem rynku pracy

Składając wniosek o wydanie zezwolenia na pracę, nie będzie konieczności dołączania testu rynku pracy tzw. informacji starosty.
Zgodnie z nowymi przepisami, Starosta, na uzasadniony wniosek dyrektora powiatowego urzędu pracy, po uzyskaniu pozytywnej opinii powiatowej rady rynku pracy, może określić listę zawodów, w stosunku do których odmawia się wydania zezwolenia na pracę cudzoziemca ze względu na trudną sytuację na lokalnym rynku pracy, uzasadniającą ograniczenie możliwości podjęcia pracy przez cudzoziemców na terenie powiatu.
Szczegółowe informacje dotyczące aktualnych przepisów w zakresie zatrudniania cudzoziemców oraz związanych z tym obowiązków pracodawcy dostępne są pod adresem:
Informacje o publikacji dokumentu